Hva betyr ModUlf for medarbeiderne våre?

En bedre mulighet til å gjøre jobben vår.  


Når alt kommer til alt, handler ModUlf om hvordan vi får jobbet bedre, med mindre friksjon og mer samarbeid, for brukerne våre. Det er derfor vi jobber så tverrfaglig – for å finne løsninger som merkes positivt i hverdagen vår.  

Så når vi skal se på hva det vil bety for oss at ModUlf lykkes, er det nettopp hverdagen vi må se på.

Bedre støtte

Du som jobber i saksbehandling, veiledning eller forvaltning vil gradvis få systemer som støtter arbeidet ditt bedre. Systemer som samler informasjon på ett sted, på tvers av virksomhetsgrensene, som gir struktur og gjør det lettere å holde oversikten. Det sparer tid, men enda viktigere er det at det gjør det enklere å forstå helheten i en sak og gjøre gode, faglige vurderinger. Det gir trygghet, både for oss og for dem vi behandler saker for. 

For deg som leder vil moderniseringen gi bedre oversikt og bedre styringsinformasjon. Når oppdateringer ikke må hentes manuelt, friksjon blir redusert og data flyter bedre, får du mer rom til å jobbe med fag, mennesker og prioriteringer, og du bruker mindre tid på å finne ut hva status faktisk er.

Gevinsten ligger i bruken

Her er det samtidig viktig å være bevisst på forholdet mellom endring, virkning og gevinst. En ny teknisk løsning, eller en ny arbeidsmetode er en endring, som for eksempel automatisk i stedet for manuell innhenting av informasjon. Det har virkningen mer komplett informasjon på kortere tid. Men selve gevinsten ligger i hva vi bruker den forbedrede informasjonen og den frigjorte tiden til. Og dét er opp til oss. Vi må ta i bruk løsningen og utnytte fordelene den gir for å få mest mulig ut av den.

Så er det også sånn at ingen løsning eller leveranse kan peke på hva de konkrete endringene vil være fra starten av. Det teamene jobber for er å levere en positiv virkning som hver av oss kan utnytte. Hver positive virkning og forbedring vil dessuten skje i små steg. Noen ganske raskt, mens andre krever mer tid. Men hver lille forbedring vil påvirke arbeidshverdagen positivt, hvis vi utnytter den. Det kan kreve at vi må lære oss noe nytt og at vi må gi avkall på noe vi «alltid har gjort». Det vil medføre at vi må delta i ulike innføringsaktiviteter. Men når vi prøver å uttrykke hva digitaliseringen vil bety for oss, er det også viktig å understreke at det i stor grad faktisk vil være avhengig av oss selv.

Store summer

Når det er sagt, forventer vi betydelige gevinster. Vi er mange som gjør mye, for så mange at selv ørsmå endringer for den enkelte kan regnes i 100-talls millioner totalt når alt ganges opp.
En kan bli svimmel av mindre. Da er det kanskje like greit å huske på at hva det nå enn er, avanserte verktøy eller moderne prosesser, så handler alt til syvende og sist om å gi oss selv et bedre arbeidsgrunnlag og en bedre mulighet til å gjøre jobben vår godt for alle som trenger hjelp av oss.